Vertrouwenscommissie THOS

Waarom heeft THOS een vertrouwenscommissie?
Het vertrouwenswerk beoogt bij te dragen aan een verenigingscultuur waarin leden, bezoekers of andere relaties optimaal kunnen functioneren en zich veilig voelen. De vertrouwenspersonen behartigen hun belangen. THOS geeft hiermee invulling aan de wettelijke plicht voor organisaties om een veilige omgeving te bieden aan mensen.
De Gedragscode en Ethische Code van Thos geven een beschrijving van hoe we binnen Thos met elkaar om wensen te gaan. Deze kunt u raadplegen in het ‘Document Vertrouwenscommissie THOS’.
Wat doet de vertrouwenscommissie van THOS?
De vertrouwenspersonen ondersteunen melders van ongewenst gedrag en begeleiden hen bij het de-escaleren en het beëindigen van het als ongewenst ervaren gedrag. Opvang en meedenken over de oplossing zijn het doel van de vertrouwenspersonen, evenals het bijdragen aan herstel van de geschonden verbinding tussen melder en veroorzaker. De vertrouwenspersonen begeleiden de melder bij een klachtenprocedure.
Gesprekken tussen melder en vertrouwenspersoon zijn vertrouwelijk.
Hoe verloopt de klachtenprocedure in grote lijnen?
Desgewenst kan de melder na de gesprekken met de vertrouwenspersoon (of – personen) een klacht indienen. De klachtenprocedure start zodra een lid van de vertrouwenscommissie een schriftelijke klacht ontvangt. Andere betrokkenen krijgen ook gelegenheid om hun zienswijze over te brengen. De klachtencommissie, bestaande uit de vertrouwenspersonen, kan maatregelen opleggen zoals het berispen van een lid, tijdelijke toegang tot het park ontzeggen of intrekken van het lidmaatschap.
Voor een volledige beschrijving van de procedure raadpleegt u de klachtenprocedure in het ‘Document Vertrouwenscommissie THOS’.

Lees meer